جزیره هرمز

جزیره هُرمُز جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع در ورودی خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندرعباس است. جزیره هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند.

همین موقعیت است که جزیره هرمز را در طول تاریخ، از نظر موقعیت جغرافیایی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته‌است. کوه‌های رنگارنگ، صخره‌های شکل‌گرفته در طول‌ها میلیون‌ها سال فرسایش زمین، سنگ‌های باشکوه نمکی و زیباتر از همه، خاک سرخ؛ این‌ها جاذبه‌های تماشایی جزیره‌ هرمز می‌باشد، از همین روی سفر به جزیره هرمز مخصوصاً در فصول سرد سال می‌تواند بهترین انتخاب برای سفری لذتبخش و رویایی باشد.

۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

جزیره هرمز

هرمز را به خاک سرخش می‌شناسند؛ اما خاک سرخ همه‌ آن چیزی نیست که در هرمز می‌یابید. اینجا قدم گذاشتن بر شن‌های نقره‌ای، طلایی و سفید به گشت و گذاری میان رویاهای‌تان شبیه است و قرمز و نارنجی و کبودِ کوه‌ها، مثل آسمان غروبش چشم‌نواز و از یاد نرفتنی است.

جزیره هرمز داستانی زیباست در دل خلیج فارس؛ جزیره‌ای پرماجرا در تاریخ که پایگاه قدرت‌نمایی امپراتوری‌های کهن بوده‌ و رد توپ و بازمانده کشتی‌های‌شان را بر دلش نگاه داشته است. این جزیره کوچک در دهانه خلیج فارس قرار گرفته است؛ همان جایی که تنگه هرمز نامیده می‌شود و عمق دریا به‌اندازه‌ای است که نفتکش‌های عظیم بتوانند به آسودگی از خلیج خارج شوند. همین موقعیت حساس و پراهمیت در گذر تاریخ به هرمز اهمیتی ویژه داده است.

در نقشه که نگاه کنید هرمز شبیه یک صدف است. یک جاده ساحلی زیبا محیط این جزیره را دور می‌زند. پیاده یا با دوچرخه و موتور که جاده را می‌پیمایید هر چند صد متر خاک اطراف‌تان از رنگی به رنگ دیگر درمی‌آید. در فاصله‌های کوتاهی از هم جاذبه‌های طبیعی متنوع هرمز به انتظار شما نشسته اند و در بافت قدیمی شهر نیز آثار تاریخی بسیاری برای علاقه‌مندان وجود دارد که البته چندان شناخته و حفاظت شده نیستند.

جاذبه های دیدنی جزیره هرمز:

معدن خاک سرخ
جنگل حرای هرمز
غار نمکی
دره مجسمه
کوه برفی
جزیره ساحل فرش
قایق سواری دور جزیره هرمز
قلعه پرتقالی ها
خانه استاد نادعلیان
گنبد نمکی و تنوع سنگها
دشت آهوان هرمز

جزیره هرمز
  • جزیره هرمز