جزیره هرمز

جزیره هُرمُز جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع در ورودی خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندرعباس است. جزیره هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند.

همین موقعیت است که جزیره هرمز را در طول تاریخ، از نظر موقعیت جغرافیایی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته‌است. کوه‌های رنگارنگ، صخره‌های شکل‌گرفته در طول‌ها میلیون‌ها سال فرسایش زمین، سنگ‌های باشکوه نمکی و زیباتر از همه، خاک سرخ؛ این‌ها جاذبه‌های تماشایی جزیره‌ هرمز می‌باشد، از همین روی سفر به جزیره هرمز مخصوصاً در فصول سرد سال می‌تواند بهترین انتخاب برای سفری لذتبخش و رویایی باشد.

  • ۰
  • ۰

جنگل حرا قشم

قشم به جزیره ای ست که به عجایب هفتگانه معروف است و جایگاه زیباترین و خاص ترین پدیده های طبیعت است. جنگل حرا یکی از این عجایب هفتگانه بوده که در لیست عجایب هفتگانه قشم قرار دارد و به طلای سبز قشم نیز معروف است و زیستگاه درختانی است که ریشه در آب دوانده اند.


جنگل دریایی حرا که با نام منطقه حفاظت شده حرا نیز شناخته می‌شود، با ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت، در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) قرار دارد. درخت‌های حرا که نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی، ابو علی سینا نسبت داده می‌شود، درختانی در اندازه‌های ۳ تا ۶ متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند.


حرا درختیست آب شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو میره. با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود داره، بخش شیرین آب دریا رو جذب و نمکش رو دفع می کنه. درخت حرا در حقیقت یک تصفیه خانه آب شیرین کن طبیعیه.


یک بخش جالب دیگر در زندگی این درخت، محل رویش‌اش است. حرا روی تپه‌هایی روییده که وقتی آب دریا پایین برود، از آب بیرون می‌مانند. آب که بالا می‌آید، مثل این است که گیاهان سبز روی آبی دریا شناور مانده‌اند. بخشی از ریشه‌ی درخت حرا بیرون خاک قرار گرفته و ظاهر متفاوتی به این درخت داده است.


مسیر دسترسی به جنگل حرا

کافی‌ است هر جا که هستید، خودتان را به جزیره‌ی قشم برسانید. می‌توانید با تور قشم سفر کنید یا خودتان کارهای رزرو بلیط و هتل قشم را انجام بدهید. بعد به اسکله سهیلی، روستای طبل یا بندر لافت بروید و برای بازدید از این جنگل دریایی قایق سوار شوید. پیشنهاد ما روستای طبل است. از قشم تا جنگل حرا حدود یک ساعتی راه در پیش دارید. هزینه‌ی سوار شدن قایق حدود ۱۰ هزار تومان برای هر نفر است.

بهترین زمان سفر به جنگل های حرا در قشم، از اواسط پاییز تا اردیبهشت است که در این زمان دمای هوای این منطقه مناسب تر است.

 

جنگل حرا زیستگاه جانوران

جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای نرم‌تنان، سخت‌پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند. ارتباط میان تولید اولیه بوم‌سازگان (اکوسیستم) حرا و تولید ماهیان ارزشمند و صدف در دیگر نواحی حاره به‌خوبی مشخص‌شده است.


بستر مرطوب جنگل حرا، محل مناسبی برای پرورش مرغان ماهی‌خوار دریایی و به‌طور مشخص ماهی‌خوار دریایی سفید (اگرات آلبا) به وجود آورده و از میان دیگرگونه‌ها، مرغ باران یا آبچلیک (کارادریده) در هنگام مهاجرت از میان جنگل حرا عبور می‌کنند. جنگل حرا در زمستان زیستگاه مناسبی برای تغذیه آبچلیک‌ها و پلوه ها است. تعداد قابل‌توجهی از گونه‌های پرندگان اروپایی آسیایی(حدود 43 گونه ماهی خوارند) که به آفریقا مهاجرت می‌کنند. یکی از مسیرهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج‌فارس در نقطه باریک تنگه هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور می‌کند. مناطق جزر و مدی حفاظت‌شده حرا به‌مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی‌خوار و گونه‌های دیگری از پرندگان مهاجر است.

 


  • ۹۸/۰۲/۲۴
  • جزیره هرمز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی